Mit første billede kom til mig, da jeg var 30, og siden har billederne været en stor del af mit liv.
Først brugte jeg, hvad jeg havde, hvilket var stof og en symaskine, og jeg lavede tekstilbilleder i form af applikationer i knap 20 år, indtil hænderne ikke ville være med mere.
Så begyndte jeg at male akrylbilleder i stedet, hvilket jeg har gjort siden.
Mennesker har aldrig spillet nogen stor rolle i mine billeder, men da de alligevel begyndte at dukke op i motiverne, startede jeg med at tegne croquis for i det mindste at få en nogenlunde idé om menneskekroppen, dens anatomi og bevægelser. Jeg arbejder meget detaljeret og derfor langsomt i mine billeder, og jeg opdagede, at croquistegning er en herlig måde at arbejde hurtigt og præcist og øve sig i at koncentrere sig om det væsentlige.
Fokusering på den rene linje og det enkle udtryk dyrker jeg også i papirklip, som egentlig burde kaldes papirskæring, da jeg fortrinsvis arbejder med kniv. Oftest arbejder jeg i sort-hvid og gerne i ’negativ’, hvor jeg fjerner motivet i stedet for at ‘frigøre’ det. Ind i mellem bruger jeg en farvet baggrund, som jeg har malet i akvarel/gouache.
Mange af papirklippene er efter croquistegninger og lavet som små unika kort.
Senest er jeg begyndt at lave collager på en måde, der minder meget om tekstilbillederne: At bruge det materiale, jeg har, for at fortælle den historie, billedmaterialet inspirerer til
Jeg har egentlig aldrig tænkt, at mit billedsprog kunne kobles til nogen bestemt inspirationskilde, men jeg har altid sat pris på de klassiske danske plakater med deres stærke udtryk og enkle linjer. Også tegneserier på et højt kunstnerisk niveau, som eksempelvis dem fra Moebius’ hånd, har bidraget med deres fantastiske universer og stærke billedsprog.
Senere er genren steampunk kommet til; som inspiration dog mest i dens litterære udtryk.
Mine motiver har altid bevæget sig ud i et univers, hvor tingene ikke er helt, som de plejer at fremstå.
Jeg har altid haft en svaghed for bygninger, store maskiner, kraner og tog, og da jeg flyttede til Faaborg fra København for nogle år siden, kom landbrugsmaskiner også ind i repertoiret.
Mine maskiner er ofte tænkende væsener med deres eget liv og uafhængige af mennesker og gør derfor ofte ting, vi ikke forventer af dem.
PS Tryk på billederne for at se dem i større format. Det virker for de fleste.
Nina Bjørn
ninabjrn@gmail.com